Kun je Negatieve Gedachten Omzetten naar Positieve?

By Robert Jansen | Lifestyle

mrt 08
negatieve gedachten

Kun je negatieve gedachten omzetten naar iets positiefs?

Dit is een vraag wat bij VEEL mensen speelt. Laat me je direct antwoord geven:

JA! Het kan!

Is het makkelijk? NEE!

Kan IEDEREEN het leren? JA!

Mooi, nu we dat duidelijk hebben gaan we aan de slag.

Wat je in deze blog gaat leren:

  • Hoe je meer bewust wordt van je innerlijke denkwereld.
  • Hoe je meer controle krijgt over je gedachten.
  • Waar veel mensen de fout in gaan als het gaat om hun gedachten.
  • Hoe je anders naar je eigen gedachten gaat kijken.
  • Hoe je negatieve gedachten ombuigt naar iets positiefs.

“Change your thoughts and you change your world.” – Ralph Smart

Zo zet je je negatieve gedachten NIET om (veel gemaakte fouten)

Onderzocht is dat een mens op een dag zo’n 70.000(!) gedachten heeft. 70.000! Dat is veel gelul in je eigen hoofd.

Als je sommige mediterende mensen moet geloven zou je door middel van mediteren je gedachten ‘stop kunnen zetten’. Je maakt je hoofd leeg.

Dat kan niet.

Je kunt niet NIETS denken.

Wat je wel kan doen is anders tegenover je eigen gedachten gaan staan. We kunnen allemaal leren om controle te krijgen over onze innerlijke denkwereld. En dat is dan ook PRECIES de bedoeling van mediteren.

Mediteren is enkel en alleen het meer bewust worden van wat er zich allemaal in je hoofd afspeelt, om er op een objectieve manier naar te gaan kijken.

Voel je je onrustig? Ben je besluiteloos? Ervaar je veel angst? Voel je je regelmatig opgefokt? Heb je moeite om voor langere tijd te focussen op één activiteit? Laat je je zelf constant afleiden door je smartphone, advertenties, T.V., de krant, de radio, andere mensen etc., terwijl je dat helemaal niet wil?

De kans is dan groot dat jij weinig controle hebt over je gedachten. Hierdoor sluipt negativiteit makkelijk naar binnen en raak je verzeild in een patroon van negatieve gedachten.

Hoe gaan we dat oplossen?

Het begint bij bewustwording van wat er in je hoofd speelt

Stap één is bewustwording. En dit is nou NET het moeilijke gedeelte, want dat kost tijd.

Tijd en oefening.

Voor je eigen veiligheid en bestwil is het ontzettend belangrijk dat jij meer grip krijgt op je eigen gedachten. Dit doe je allereerst door je meer bewust te worden van je eigen gedachten. Als ik vervolgens het woord mediteren zeg, haken veel mensen direct af.

Nogmaals, mediteren is niet het stoppen van je geest. Je kan niet NIETS denken.

Mediteren is niets anders dan het rustig observeren van je gedachten ZONDER daar een oordeel over te geven. Met andere woorden, je ziet je gedachten als wolken voorbij komen. Ze komen en gaan. Je ziet ze voorbij komen… en ze gaan weer verder.

negatieve gedachten

Dit hoef je niet te doen door twee uur lang in het bos in lotushouding te gaan zitten. Absoluut niet. Ook al werkt dat wel geweldig, maar dat even terzijde.

Wat je wil doen is dat je op elk willekeurig moment van de dag, meer aandacht geeft aan wat er in je omgaat. Je neemt even de tijd om te checken waar je precies aan denkt, wat er zich in je hoofd afspeelt. Dit kan tijdens de afwas, tijdens het auto rijden, zodra je bent opgestaan, als je met de hond wandelt, ruzie maakt, bier drinkt met je maten, het kan ALTIJD.

Het mooiste moment om je gedachten te observeren is direct nadat je bent opgestaan. Op dat moment ben je het meest gevoelig voor alles om je heen. Je ochtendritueel bepaalt de rest van je dag. Als je ’s ochtends gaat observeren wat er door je heen gaat, zonder daar een oordeel aan te vellen, leer je veel over jezelf en ga je meer grip krijgen op je eigen gedachten en emoties. Je wordt min of meer je eigen therapeut.

Maak Een Keuze Wat Je Met Je Gedachten Gaat Doen

Stap twee is kiezen. Zodra je je meer en meer bewust wordt van je innerlijke denkwereld ga je zien welke gedachten motiverend werken en welke destructief zijn. Dat is precies wat je wilt hebben, want zodra je de destructieve gedachten HERKENT, kan je op een gegeven moment de keuze maken om er afstand van te nemen.

Hoe bewuster je jezelf wordt van je eigen gedachten, hoe meer grip je erop krijgt. Een probleem bij veel mensen is dat ze nauwelijks aandacht geven aan wat er WERKELIJK in hun hoofd speelt. Hierdoor heeft je onbewuste brein, ook wel het reptielenbrein genoemd, de macht.

Het reptielenbrein is geprogrammeerd zoals alle dieren zijn geprogrammeerd: overleven en voortplanten.

Oftewel, je reptielenbrein geeft letterlijk NIETS om jouw dromen, verlangens en doelen. Het wil enkel pijn & ongemakkelijke situaties vermijdenoverleven en voortplanten. Jezelf bewust worden van alles wat er in je hoofd gebeurt zorgt ervoor dat je een keuze kan maken.

Zodra je steeds meer ziet wat er zich in je hoofd afspeelt, ga je streven naar ombuigen. Je gaat zoveel mogelijk destructieve gedachten ombuigen naar iets motiverend, constructiefs en gedachten die JOU VERDER HELPEN. Vervang negatieve gedachten bijvoorbeeld door krachtige woorden.

  • “Ik kan het niet” vervang je door “Ik kan het”
  • “Ik ben niet goed genoeg” vervang je door “Ik ben geweldig”
  • “Het is niet voor mij weggelegd” vervang je door “Ik kan het op zijn minst proberen”
  • “Ik ben lelijk” vervang je door “Ik ben op weg naar mijn natuurlijke schoonheid”
  • “Het gaat mij nooit lukken een vriendin te krijgen” vervang je door “Ik ga me verdiepen in aantrekkingskracht om meer succes met vrouwen te krijgen”

Verander je gedachten en je verandert je wereld. 

Je gaat leren de negatieve gedachten, of beter gezegd gedachten die jou niet verder helpen, in twijfel te trekken en het om te buigen naar iets positiefs. Buig ze om naar iets waar je wat mee kan.

Een gedachte is niet direct de waarheid

Na lange tijd van oefening, als je steeds meer grip krijgt op je gedachten, word je handiger in het verwijderen van negativiteit uit je hoofd. Ik zit nu op zo’n punt in het leven dat ik steeds meer door heb dat een gedachte slechts een gedachte is. Niet perse de waarheid. HET IS EEN GEDACHTE.

Stel dat ik een oogje heb op een opleiding waar ik graag aan wil beginnen, maar ik kan de knoop niet doorhakken en zit vol zelf-twijfel. Ergens weet ik dat het heel goed bij me past en dat de opleiding iets is waar ik veel profijt van zal hebben in mijn verdere leven. Er kunnen dan direct destructieve gedachten door me heen gaan:

  • Ik ben al diverse opleidingen aangegaan en heb deze nooit afgerond. Dat zal nu ook wel weer gebeuren.
  • Ik weet niet zeker of deze opleiding wel echt bij me past, straks mislukt het weer.
  • Als ik de opleiding niet haal, heb ik mijn geld verspild.

Dit soort gedachten zijn overigens volkomen natuurlijk. Iedereen heeft te maken met zelf-twijfel en destructieve gedachten. Het komt vaak voort uit zelfbescherming, nare herinneringen en vergelijkende situaties van anderen: “Henk heeft dat ook gedaan en toen ging het helemaal mis.”

Ik kies er vervolgens voor deze gedachten in twijfel te trekken en vervang het door:

  • Wat in het verleden is gebeurt zegt niets over NU.
  • Als ik het niet doe heb ik later spijt.
  • Deze opleiding is precies wat ik wil, daarom ga ik er volledig voor. Dit is echt wat ik wil!
  • Geld besteden is niet erg, want geld kan altijd terugverdient worden en heb ik het in elk geval geprobeerd.
  • Hoe het ook went of keert, ik leer er altijd wat van.
  • Het leven is een kwestie van experimenteren. Falen mag.

Zo zie je maar dat ik op deze manier genoeg redenen heb om het WEL te doen. Ik trok de eerste niet helpende gedachten in twijfel en boog het om naar iets waar ik iets mee kan.

Bovenstaand voorbeeld is overigens echt gebeurd toen ik wilde beginnen aan de online cursus/opleiding Affiliate Marketing Revolutie. Ik zat ontzettend te twijfelen en heb er lang mee gewacht om het daadwerkelijk aan te gaan. De knoop doorhakken heeft me geweldige resultaten gebracht, wat ik nooit had durven dromen.

Uiteindelijk kom je er maar op één manier achter of iets echt bij je past en dat is door het gewoon te DOEN. Pas dit ombuigen dan ook toe als je geregeld last hebt van uitstelgedrag.

Een gedachte is niet positief of negatief, maar wat wij er van vinden

Een gedachte is slechts een gedachte, wij geven er zelf een oordeel aan of het positief of negatief is.

Door objectiever naar je gedachten te kijken en ze niet meteen te geloven, ga je DIRECT héél anders denken. Het is fijner voor jezelf en je merkt dat je meer grip op je gedachten & emoties krijgt. Je ziet in wanneer een gedachte waardevol of niet is en maakt de keuze er mee in zee te gaan of het te laten gaan.

Label je gedachten daarom als:

  • bruikbaar
  • waardevol
  • motiverend
  • ondersteunend
  • niet-helpend
  • destructief
  • onbelangrijk
  • nietszeggend

En zo doen we dat!

Train je mind om meer werkbaar te denken

Het klinkt allemaal vrij simpel.

Door hiermee te oefenen wordt het dat ook… Oefening baart kunst.

Als afsluiter wil ik nog één voorbeeld geven hoe je je gedachten kan veranderen.

Stel dat je in een driejarige relatie zit. Je woont met hem/haar al een tijd samen, maar je wordt geteisterd door onzekere gedachten als:

  • Mijn partner vindt me niet meer aantrekkelijk.
  • Mijn partner houdt niet echt van me.
  • Hij/zij zit constant met anderen te flirten.
  • Als m’n partner niet bij me is, is hij/zij veel bezig met indruk maken op anderen.
  • Mijn partner vindt me niet meer leuk, omdat ik ook niet leuk ben. Het is heel logisch dat hij/zij me vroeg of laat gaat verlaten.

Zoals je kan inzien zijn dit soort gedachten zeer destructief. Jouw waarheid is dat je partner je niet meer aantrekkelijk vindt. Hierdoor ben je onbewust constant bewijs aan het zoeken wat jouw gedachten en gevoelens bevestigd. “Zie je nou wel!”

Dit werkt absoluut niet mee en mocht je hier last van hebben, ga dan eens aan de slag met het observeren van je eigen gedachten en probeer bewijs te vinden wat het tegendeel bewijst.

Als het echt klopt wat je denkt wordt het natuurlijk lastig en daarom is het goed dit bespreekbaar te maken. Als je partner nog wel oprecht aantrekkelijk vindt & van je houdt, en dit ook aangeeft, wil je je hier meer op gaan focussen. Je moet er van uit kunnen gaan dat het goed zit, anders loop je het risico je relatie echt te verpesten.

Ga op zoek naar bewijs wat meer in het straatje ligt van:

  • Als mijn partner niet van me zou houden zou hij/zij ook niet zo lief voor me zijn.
  • Waarom zou mijn partner nog seks met me willen als hij/zij me niet eens meer aantrekkelijk meer vindt?
  • Mijn partner vindt me nog wel degelijk leuk. Hij/zij zegt het regelmatig tegen me, laat het vaak genoeg merken en is niet voor niets al zolang bij me.
  • Mijn partner houdt onvoorwaardelijk van me, want ik ben een fijn persoon.
  • Niets is zeker in het leven en mocht het zo zijn dat de relatie wordt verbroken, dan betekent dit niet het einde van de wereld.

Wat er ook gebeurt, je vindt wel een weg! Train je mind met Gorilla Mindset.

 

Follow

About the Author

Verslaafd aan zelfontwikkeling (in de meeste brede zin van het woord), copywriting en geld verdienen op het internet. Ik help jou je doelen te behalen. Niets is mooier dan het heft over eigen leven VOLLEDIG in handen te hebben.

>