Doelen stellen en bereiken; er zit een groot verschil tussen het stellen van doelen en het daadwerkelijk BEREIKEN van doelen. De meeste mensen hebben grote en mooie plannen. Waarschijnlijk jij ook! Grote dromen & grote plannen zijn goed. Alleen komt van de uitvoering vaak weinig terecht.

In dit artikel geef ik je een makkelijke en toch zeer effectieve methode waardoor je:

  1. exact helder krijgt wat je wil in het leven (ook al heb je nu totaal geen idee).
  2. deze dromen concreet maakt.
  3. je dromen omzet naar realistische plannen en doelen die ook echt werkbaar zijn.
  4. een ijzeren mindset en laser focus voor jezelf ontwikkelt om je doelen waar te maken.
  5. aan de slag gaat en blijft (zelfs al heb je normaal gesproken verschrikkelijk veel last van uitstelgedrag).

Ben jij er klaar voor om je dromen waar te maken?

Wil je liever de video versie bekijken? Check:

Doelen Stellen en Bereiken: MINDSET (stap 1)

Voordat we überhaupt beginnen met doelen stellen en BEREIKEN is het cruciaal om de juiste mindset te hebben. Onze ‘instelling’ gaat ons maken. Of breken. Mindset is doorslaggevend in alles wat we doen.

Als we kijken naar mindset zijn er 5 punten waar we veel aan hebben:

  1. Lange termijn visie: laat het idee van ‘gelukkig willen zijn’ en ‘ik moet ontspannen’ los als het gaat om doelen stellen en bereiken. Daarmee bedoel ik niet dat je niet geregeld moet ontspannen; zeer zeker wel. Rust is erg belangrijk. Alleen als we kijken naar de meeste mensen dan kijken zij vooral naar de korte termijn. Ze willen iets NU en gaan daarmee akkoord met minder. Als je dingen anders wil in het leven dan kost dat meestal tijd en moeite. Vooral als het gaat om grote dromen. Laat de korte termijn los en kijk vooral naar wat je op lange termijn kan en gaat doen.
  2. Falen hoort erbij: Je mag falen. Je mag afgaan. De meest succesvolle mensen op aarde falen elke dag. Ze doen dingen die achteraf niet handig blijken te zijn. And that’s okay. Als je het 100 keer probeert, 99 keer faalt dan gaat die laatste keer een succes zijn. We moeten afstappen van onze faalangst en ‘perfect willen zijn’ of ‘op het perfecte moment wachten’. Stop met analyseren en afwachten en DOE HET GEWOON.
  3. Doorzetten: Weten dat je mag falen en fouten mag maken loopt door in doorzetten. Niet opgeven. No matter what. Ja het gaat moeilijk worden. Ja de weg naar succes kan soms lang, slopend en kil zijn. Maakt niet uit. Als je het hebt ga je zien hoe trots je bent op jezelf. Je hebt een blind vertrouwen in jezelf en een onuitputtelijke drive waarmee je jouw doelen tot werkelijkheid gaat maken.
  4. Experimenteer: En probeer nieuwe dingen uit. Alleen zo ontdek je wat wel en niet voor je werkt. Alleen door te experimenteren ontdek je wat bij je past. En wat niet.
  5. Focus: Focus je op één en maximaal drie dingen. Het liefst één. Door te veel tegelijk te willen doen ga je jezelf tegenkomen. Wil je afgetraind zijn, beter worden met vrouwen en een bedrijf oprichten? Dat is heel mooi, alleen kan dat vaak niet allemaal in één keer. Door je op lange termijn, consistent op één gebied te richten ga je daarin heel goed worden. Niet door alles door elkaar tegelijk te willen. Focus is ook het tegenovergestelde van afgeleid worden. Jezelf op werk focussen is wat anders dan telkens door Facebook te scrollen en zinloze spelletjes te doen. Focus. Sluit jezelf desnoods helemaal af van alles wat je maar kan afleiden. Een (kantoor)ruimte kan hierin echt een uitkomst bieden.

Wat Loopt Er Niet Goed (stap 2)

Bij doelen stellen en bereiken willen we eerst onze HEL helder hebben. De reden dat je dit artikel leest is omdat je tegen dingen aanloopt. Je ervaart problemen in één of meerdere gebieden in het leven. Je wil daar iets aan doen.

GOEDZO!

Prijs jezelf al voor het ondernemen van actie. Daarin onderscheid je jezelf al van >90% van de mensen.

Kijk maar eens om je heen. Hoeveel mensen klagen er wel niet over hun miezerige leven. Klagen is makkelijk. Een aantal daarvan gaan wel doelen stellen. Om vervolgens excuusjes te verzinnen om vooral NIET de problemen aan te pakken…. (zie je hier de link tussen de makkelijke weg kiezen en korte termijn denken?).

Slechts weinigen -en jij bent daar één van- gaan daadwerkelijk op zoek naar manieren hun leven op orde te krijgen. Goed bezig. Oprecht. Prijs jezelf hiervoor.

Nu wil ik je vragen om een leeg a4 of a3 te pakken of een leeg Word-document te openen (als je dat niet al had) en daarop een lijst te maken van ALLES wat op dit moment niet loopt zoals je wil. Schrijf al je problemen op. Of je er nu wat aan kan doen of niet, dat maakt even niet uit. Schrijf gewoon alles uit waar je tegenaan loopt.

Om een voorbeeld lijstje te geven:

  • Geldproblemen.
  • Geen fijn werk.
  • Geen vriendin.
  • Weinig vrienden.
  • Ik weet niet wat ik wil.
  • Ik heb overall geen fijn leven.
  • Overgewicht.

Dit klinkt misschien wat zwaar of depressief en dat is JUIST goed. Mensen veranderen niet omdat alles op rolletjes loopt. We veranderen door nare dingen; en daar daadwerkelijk wat aan te doen.

Basically schrijf je nu je hel uit. Als je niets doet & geen actie onderneemt dan is dit je hel waar je nu in zit. En daar zal je dan ook in blijven.

Wel, Niet, Toch wel

We zijn bijna klaar met het uitschrijven van onze hel. We pakken een nieuw leeg vel papier of gaan door naar een nieuwe pagina en maken drie kolommen. In de linkerkolom schrijven we bovenin: WEL. In de middelste kolom schrijven we: NIET. En in de laatste kolom schrijven we: TOCH WEL.

Wat ik je wil vragen om te doen is om alle problemen die je zojuist hebt opgeschreven onder te verdelen in deze drie kolommen. Schrijf dus alle problemen waar je wel wat aan kan doen onder WEL.

Doe dit NU!

Er zijn natuurlijk ook problemen waar je niets aan kan doen, verdeel die onder NIET.

Doe dit NU!

En je raadt het al. Als laatste gaan we de lijst van NIET herzien. Wees eerlijk met jezelf. Denk je dat je er niets aan kan doen of kan je er TOCH WEL wat aan doen? Er zijn mensen die bijvoorbeeld denken dat ze niets aan hun zorgelijke gedachten kunnen doen of aan vervelende collega’s. Toch kan je daar meer aan doen dan je denkt. Lees bijvoorbeeld een boek over hoe je grip over je gedachten krijgt of volg een assertiviteitscursus zodat je je collega’s de waarheid durft te vertellen. Wees eerlijk met jezelf.

Doe dit NU!

Helder Krijgen Wat Je Wil (stap 3)

Nu gaan we door naar het leukere gedeelte van deze methode. In de vorige stap hebben we onze hel glashelder gemaakt. Na regen komt zonneschijn. Daar waar een hel is, is een hemel.

Pak een nieuw leeg vel papier of ga door naar de volgende pagina. Schrijf uit hoe jouw hemel eruit ziet. Realistisch of niet. In jouw ogen mogelijk of niet. Dat maakt nu allemaal even niet uit. Als geld geen rol speelt. Als ALLES mogelijk is.

Waar sta je over 1 jaar? Over 2 jaar? Over 5 jaar? Wat heb je? Wat heb je NIET?

Schrijf alles uit van de mensen die je om je heen hebt, tot aan het bedrag wat op je rekening staat tot aan alle materialistische dromen. Wat ben je elke dag aan het doen? Hoe ziet jouw ideale dag eruit? Hoe zie JIJ eruit? Enzovoorts. Schrijf het allemaal uit.

Wat Ga Je Concreet Doen (stap 4)

Doelen stellen is leuk. Je dromen uitschrijven is krachtig. Alleen zonder actie te ondernemen zijn het slechts letters. En we beseffen ons steeds meer dat niet de woorden, maar onze daden ons maken.

Wat we nu gaan doen is PLANNEN. Ja, ook ik was hier voorheen altijd heel slecht in. Nog steeds trouwens. De meeste planningen die ik maak lopen anders dan ik had gepland. Toch word ik er steeds beter in.

Doelen stellen en BEREIKEN. Dat is ons doel. Het bereiken van onze doelen. Alleen om onze doelen te behalen willen we wel weten wat we gaan doen om dat te behalen.

Vertel. Wat ga je morgen doen? Wat wil je de dag erop doen? Wat kan je volgende week doen? Is er iets wat volgende maand of over een half jaar pas kan? Wat doe je volgend jaar? Maak een redelijk heldere planning voor de komende tijd waar je aan gaat werken.

DOEN (stap 5)

En, ook al is het maar een minuscuul ding; wat kan je vandaag doen om je doelen te bereiken? 

Stel je wil 30kg afvallen. Wat kan je dan NU doen om de eerste stap te zetten. Als dat is al het slechte eten uit je huis verwijderen, DOE DAT DAN. Als dat is naar de supermarkt gaan om gezond eten te kopen. Doe het. Als het is naar de sportschool te gaan om een abonnement aan te gaan. Doe. Het. NU!

Een doel zonder actie is geen doel. Dat is een droom. En blijft een droom.

Heb je moeite met (blijvend) actie ondernemen en het krijgen & houden van discipline? 

Dan zijn er vier boeken en één audiocursus die ik je ga aanraden die jou ONTZETTEND verder gaan helpen.

Het eerste boek is The Compound Effect van Darren Hardy; waarin je de sleutels van succes leert.

Het tweede boek is The War of Art van Steven Pressfield. Het derde boek is Do The Work van Steven Pressfield. Beide boeken zijn er opgericht om innerlijke blokkades en uitstelgedrag te herkennen en vernietigen.

Het vierde boek is Gorilla Mindset van Mike Cernovich; alles over hoe je je mindset optimaliseert.

De audiocursus is de Van Bitch naar Baas Bom van Tim Veninga; de naam van de cursus zegt het al. Je leert hoe je van een bitch-mentaliteit naar een bazen-mentaliteit gaat.

Ik ben oprecht benieuwd en word er vrolijk van als dit voor jou heeft geholpen. Laat me jouw successen weten. Stuur me een bericht. Ook als het niet werkt, ben ik benieuwd hoe dat dan kan en wat je nodig hebt.

Deel dit bericht met...
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Pin on Pinterest
Pinterest